BORNHOLM, BORNHOLM, BORNHOLM!

Denne uge har stået på masser af arbejde på solskinsøen Bornholm, et sted som jeg forbinder med Folkemøde, røgede sild og masser af sol (over Gudhjem). Jeg har kun været herovre 2 gange før, så da jeg blev booket til at undervise 4. klasse i klimabagning på Åvangsskolen i Rønne var det klart at vi skulle være turister så meget vi kunne. Jeg bad om din hjælp på Instagram, og hold da op der var mange gode råd. Her er hvad vi nåede på 3 dage, og selvfølgeligt en anmeldelse af den kæmpestore tartelet!

I mandags stævnede Line og jeg mod Bornholm for at undervise. Line er en del af Klimakysset, hvor vi tager bla. tager ud og laver klimaformidling på skoler. Og denne gang var det Åvangsskolen i Rønne der skulle have besøg. Vi lavede humus, bagte kyskager af vandet fra kikærterne og quizzede om klimaet. Alt sammen i klimaets navn. TV2 Bornholm kom også forbi, det kan du se her (halvvejs inde i klippet).

Og når vi så var færdig med at undervise om eftermiddagen skulle vi ud og se øen. Rustet med jeres gode råd indtog vi øen, én biltur ad gangen. Tirsdag kørte vi til Hammershus, det hører sig ligesom til, ikke? Og der var flot, og fyldt med seje historier i det nye besøgscenter. Og så er det ovenikøbet gratis! Men hvorfor de ikke lige har skiftet skiltene ud oppe i selve ruinen, det forstår jeg intet af. Det står i skærende kontrast til besøgscentrets formidling. Køreturen til Hammershus er forresten noget af det smukkeste vej i Danmark. Den lille landevej slynger sig smukt igennem urskov, over bakker og forbi åløb. Det er overvældende at se natur folde sig sådan ud.
Derefter tog vi mod Ekkodalen, for i var flere der havde anbefalet deres kæmpestore tarteletter i caféen der. Vi rullede ind på p-pladsen i højt humør, og nærmest løb over mod indgangen. Men ak! Sidste seating var kl. 17.00. Vi var 20 minutter for sent på den. Den søde mand bag disken var lynhurtig til at foreslå os et sted at spise, men vi ville altså ha gigantiske tarteletter! Så vi reserverede bord til næste dag, og kørte mod Nexø. Vi måtte videre mod næste craving; røgede fisk. Nærmere bestemt: Sol over Gudhjem. Det gamle røgeri i Nexø leverede varen. Det sted kan klart anbefales. Vi tog hjem til Rønne, parkerede bilen og gik gennem byen til hotel Griffen for at drikken en øl og se solen gå ned over Østersøen.
Onsdag eftermiddag kom, og endnu en dag med undervisning var veloverstået. Forventningens glæde var stor før vi skulle besøge Ekkodalen endnu engang og spise os igennem 500 gram tarteletfyld i smørbagt skal fra Bager Dam i Aakirkeby. Vi kunne lige nå to stop inden; Svaneke og Nexø. I Svaneke besøgte vi Bülow lakrids, Bolsjekogeriet, Svaneke Chokolade og Karamelleriet på havnen. Smuk by, fyldt med mad og turisme. Her fik vi virkeligt en fornemmelse af ferie. Klart et besøg værd vis man elsker søde sager. Ismejeriet er også berømt, men vi kunne ikke nå mere. Inden det vigtigste stop på dagen besøgte vi Klunsekongen i Nexø. Et fint genbrugsmarked med stande lavet af reoler.

Men nu nærmede klokken sig 17.00 og vores møde med den famøse tartelet. Vi blev fulgt til bords og bestilte øjeblikkeligt to af deres berømteste indslag og 2 colaer. To minutter senere stod tallerkenerne klar foran os. Eller, det var nu ikke meget af tallerkenerne der var synlige under den spiselige skål, som naturligvis var bagt med masser af smør. Det er den største tartelet jeg i mit liv har set. Den måler over 16 cm i diameter  og er fyldt med 500 gram af det helt rigtige fyld. For det smager som det skal. Dampende varmt fyld med masser af smag af høns og asparges. Ingen dikkedarer eller twists, bare masser af smag. Jeg elskede det! Og det gjorde Line også. Godt at vi havde medbragt den appetit man oparbejder efter en hel dags undervisning i 4. klasse. Mine varmeste anbefalinger hvis i en dag befinder jer på Bornholm.

På vej tilbage mod Rønne slog vi et smut forbi Nylars rundkirke. Det hører sig til at se sådan en kirke når du e r på øen. Og denne skuffede ikke. Smukt beliggende og meget velholdt. Desværre var  døren låst, men solen skinnede og naturen var smuk. På vores vej  videre blev jeg nødt til at holde bilen ind og plukke blå kornblomst så jeg kunne tørre dem og bruge dem som spiseligt pynt på kager. Lækkert og smukt! Som afrunding på dagen gik vi en tur ved stranden i Rønne og  drak en øl på bakkerne ned til vandet. Der går en rute bagved Rønne Vandrehjem som kan anbefales som solnedgangstur.

Torsdag eftermiddag gik med at købe the i Bornholms Thehandel. Den smukkeste lille butik, hvor Line åbenbart udelukkende handler sin the. Det må da være et kvalitetsstempel? Vi spiste kage på torvet i Rønne og smuttede ned til færgen. Turen gik tilbage til fastlandet, eller “ovre” som de kalder det på Solskinsøen.

På gensyn Bornholm, jeg glæder mig allerede til næste gang!

1 tanke om “BORNHOLM, BORNHOLM, BORNHOLM!”